Als je 2FA niet hebt geactiveerd, kun je na het inloggen een bericht zien waarin je wordt gevraagd het in te schakelen.
Wat is 2FA?
2FA (of MFA (multifactor authenticatie) is een extra bescherming voor uw account. U stelt een extra beveiligingslaag in wanneer u inlogt.
Normaal gesproken is het inloggen een kwestie van het invoeren van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Als die combinatie correct is, is het inloggen succesvol. In veel gevallen is dit veilig genoeg, vooral als u altijd sterke wachtwoorden gebruikt die u niet op andere plaatsen hergebruikt.
2FA biedt een extra beveiligingslaag. Nadat u een correcte gebruikersnaam en wachtwoord hebt ingevoerd, wordt u om een code gevraagd. Die code is tijdelijk uniek en wordt gegenereerd in een speciale app op uw telefoon of pc. Dat betekent dat deze na een bepaalde tijd blijft veranderen en slechts één keer kan worden gebruikt. Nadat de tijd om is of de code is gebruikt, genereert de app een nieuwe. Die code kan slechts een beperkte tijd worden gebruikt en is altijd uniek voor uw account.
Als iemand probeert in te loggen op uw account, heeft hij niet alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar ook toegang tot uw mobiele telefoon of applicatie op uw computer, waardoor de toegang voor kwaadwillende mensen een stuk moeilijker wordt.
Hoe activeer je 2FA?
Om 2FA te gebruiken heb je een specifieke applicatie nodig en er zijn een paar opties die je kunt kiezen, afhankelijk van je mobiel of als je er al een hebt. Er zijn verschillende apps in de Google Play Store en de Apple App Store. Alle tools die hier worden aangeboden, kunnen worden gebruikt. Nadat je de gekozen app hebt geïnstalleerd, klik je op "Add two-factor authentication" in ons portaal.
- Klik op Account in het linkermenu
- Klik op Two Factor Authentication
- Voeg Two Factor Key toe
- Er wordt een pagina met een QR-code weergegeven
- Voer uw portalwachtwoord in (hetzelfde wachtwoord dat u hebt gebruikt om in te loggen op http://control.yourname.nl - als u het niet meer weet, kijk dan hier hoe u uw wachtwoord kunt wijzigen)
- U moet ook het apparaat waaraan u de 2FA toevoegt een naam geven (bijvoorbeeld: werktelefoon)
- Open de app waarin u de 2FA wilt toevoegen en klik om een nieuwe toe te voegen
- Scan de QR-code met de app die u voor 2FA wilt gebruiken, u kunt ook klikken om de installatiesleutel weer te geven selecteren als de QR-code niet goed wordt gelezen.
- Nadat u de sleutel hebt ingevoerd (door de QR-code te typen of te scannen), genereert uw app een tijdelijke verificatiecode van 6 cijfers. U kunt deze code hernoemen, zodat u weet dat deze voor uw YourName-account is.
- Voer de code in bij Twee-Factorcode van de app en klik op Opslaan en activeren
Als het wachtwoord en de code correct zijn, wordt het succesvol toegevoegd.
U kunt ook meer dan één apparaat uw 2FA laten genereren, bijvoorbeeld uw persoonlijke telefoon en uw werktelefoon. U hoeft alleen maar de 2FA-generator op te slaan en toe te voegen aan één apparaat, en het proces opnieuw te starten voor een nieuw apparaat. De QR-code is voor elk apparaat anders. Daarom wordt de beschrijving gevraagd, zodat u de 2FA voor een specifiek apparaat kunt uitschakelen als dat nodig is.
Vanaf nu wordt u bij het inloggen op de portal gevraagd om uw gebruikersnaam en wachtwoord, en als deze correct zijn, wordt de 2FA gevraagd. Open de app op uw telefoon en typ op de inlogpagina de verstrekte code.
Als u de toegang tot uw apparaat verliest en de 2FA niet kunt genereren om toegang te krijgen tot uw account, neem dan contact op met onze ondersteuning, wij kunnen u helpen uw 2FA te resetten en de toegang tot uw account te herstellen.